עמלות הבנקים המלחמה השקטה בגזרת ניהול התיקים

עמלות הבנקים: המלחמה השקטה בגזרת ניהול התיקים

עמנואל בר סבור, כי לא ירחק היום בו יחליטו הבנקים לבטל ולמחוק חלק מהעמלות המיותרות – ובמקביל, להוזיל את העמלות האחרות

עמלות הבנקים: המלחמה השקטה בגזרת ניהול התיקים

עמנואל בר סבור, כי לא ירחק היום בו יחליטו הבנקים לבטל ולמחוק חלק מהעמלות המיותרות – ובמקביל, להוזיל את העמלות האחרות

מאז החלת מסקנות ועדת רבינוביץ', שבשלן איבדו הבנקים חלק מיתרונם היחסי בניהול חסכונות, ומאז הרפורמות האחרונות בשוק ההון ומסקנות ועדת בכר, שהוציאו מהבנקים את השליטה על נכסים פיננסים – והקטינו את יכולת השיווק הבנקאית במסווה של ייעוץ, פרצה המלחמה השקטה בשוק ההון. המלחמה היא בגזרת ניהול התיקים. הלוחמה היא נגד הבנקים על ידי מנהלי תיקים וברוקרים שאינם בנקים.

בשל הגידול בתחרותיות ושינוי השוק בעקבות ועדת בכר, מצאו את עצמם מנהלי התיקים בעמדה בה הם יכולים להרשות לעצמם להעז. מנהלי התיקים יכולים לשווק את מוצריהם הפיננסים בעצמם, שכן נכון להיום, יש הגדרה בחוק לעיסוק בייעוץ השקעות ויש הגדרה בחוק לעיסוק כמשווק השקעות. יועץ ההשקעות לא יכול לשווק, ובטח לא את מוצרי הבנק בלבד.

גישור בין עסקים

מנהלי השקעות חוץ בנקאיים החלו להילחם על לקוחות אל מול הבנקים דרך העמלות. עמלות הקשורות לניהול תיק. כידוע יש בבנקאות הישראלית מאות סוגי עמלות, עמלות גבוהות יחסית ועמלות שאין מקומן בשוק תחרותי והוגן, כדוגמת דמי ניהול חשבון, עמלת מינימום או עמלת מסלול, עמלת משיכת מזומנים, עמלת הפקדות בחשבון שאינו על שם המפקיד, עמלת ביטול הוראות תשלום ועוד. גם בהשקעות הבנקים גובים עמלות שיש ספק לגבי הגינות גבייתן.

אם בעבר ובהווה גבו וגובים הבנקים עמלות מוזרות ולא הוגנות על ידי ניצול חוסר ידע ויכולת של הלקוח לצאת מהמסגרת הבנקאית מתוך תחושת סרבול הפעולה, כיום מפתים בתי השקעות את הלקוחות הפוטנציאלים שלהם בהוזלות. הוזלות עבור עמלות קניה ומכירה של ניירות ערך ונגזרים, ובוויתור על עמלות כגון עמלות דמי משמרת ניירות ערך או אי ביצוע או דמי ביטול. המלחמה היא שקטה שכן היא מגיעה דרך משווקי השקעות לפלח אוכלוסייה ממוקד – לאותם לקוחות בעלי יכולת ועושר פיננסי המתאים לביצוע וניהול תיקים. כך, לאט לאט, נוגסים מנהלי התיקים בפלח לקוחות הבנקים.

הבנקים כרגע לא משיבים מלחמה בתחום זה, אך ברגע שהאזרח יגלה, כי גם עבור 10,000 שקל יש מי שמוכן לנהל עבורו תיק (וכבר יש כאלו בתי השקעות) או לנהל לעצמו תיק השקעות עצמי, התנועה מהבנקים החוצה למנהלים פרטיים תגדל. דבר זה תלוי כמובן גם באמון שנותן הציבור לבנקים – עדיין. הרי לבנקים יש תדמית של גוף בעל גב פיננסי חזק שלא יפשוט רגל כל כך מהר. לגבי פרטי לא בהכרח ברור גודל החוסן הפיננסי שלו. מחוסר ידע בקרב הציבור לא ידוע שיש למנהל כנגד רשלנות מקצועית ובטח שלא ידוע גודל הכיסוי הביטוחי.

מסקנה: כדאי להתעניין, לפקוח עיניים ולבדוק. היום בכל אתר אינטרנט (שמכבד את עצמו) בתחום הפיננסים, מפרסמים מנהלים את חברת הניהול דרך פיתוי העמלות הזולות והמוזלות – עמלות זולות עד לרמות שלא היו מוכרות בארץ. ניתן להיכנס לפורום משקיעים או לאתר המפרסם ולגלות את איכות הביצועים, וגובה העמלות. אולי יום יבוא בו הבנקים יגלו, כי המלחמה השקטה מכרסמת בהם ומתחילה להיות משמעותית לגביהם. ביום זה, בו ביום, יחליטו הבנקים לבטל ולמחוק חלק מהעמלות המיותרות ובמקביל להוזיל את העמלות האחרות; 'אשרי המאמין'.

*מאת: עמנואל בר הינו מרצה במרכז להשכלה פיננסית מקבוצת מטריקס.

לשיחת ייעוץ עם עמונאל בר יועץ עסקי השאירו פרטים

דילוג לתוכן