הברוקרים זולים מהבנקים בניהול תיקים

הברוקרים זולים מהבנקים?

מסקנות ועדת רבינוביץ' שבעטיין איבדו הבנקים חלק מיתרונם היחסי בניהול חסכונות, והרפורמות האחרונות בשוק ההון ומסקנות ועדת בכר שהוציאו מהבנקים את השליטה על נכסים פיננסיים והקטינו את יכולת השיווק הבנקאית במסווה של ייעוץ – הביאו לפריצת המלחמה השקטה בשוק ההון: המלחמה שמנהלים מנהלי תיקים וברוקרים שאינם בנקים בגזרת ניהול התיקים, נגד הבנקים.

הגידול בתחרותיות והשינויים בשוק שבאו בעקבות יישום מסקנות ועדת בכר הביאו לכך שמנהלי התיקים מצאו עצמם בעמדה בה הם יכולים להרשות לעצמם להעז. מנהלי התיקים יכולים לשווק את מוצריהם הפיננסיים בעצמם, שכן נכון להיום יש הגדרה בחוק לעיסוק בייעוץ השקעות ויש הגדרה בחוק לעיסוק כמשווק השקעות. יועץ ההשקעות לא יכול לשווק, ובטח לא את מוצרי הבנק בלבד. מנהלי השקעות חוץ-בנקאיים החלו להילחם על לקוחות אל מול הבנקים באמצעות העמלות הקשורות לניהול התיקים.

בבנקאות הישראלית יש מאות סוגים של עמלות – עמלות גבוהות יחסית ועמלות שאין מקומן בשוק תחרותי והוגן, כגון דמי ניהול חשבון, עמלת מינימום או עמלת מסלול, עמלת משיכת מזומנים, עמלת הפקדות בחשבון שאינו על שם המפקיד ועמלת ביטול הוראות תשלום. גם בהשקעות גובים הבנקים עמלות שיש ספק לגבי הגינות גבייתן.

גיוס הלוואות

אם בעבר ובהווה גבו וגובים הבנקים עמלות מוזרות ולא הוגנות על ידי ניצול חוסר הידע והיכולת של הלקוח לצאת מהמסגרת הבנקאית, כיום מפתים בתי השקעות את הלקוחות הפוטנציאלים באמצעות הוזלות שונות. מדובר בהוזלת עמלות קנייה ומכירה של ניירות ערך ונגזרים, ובוויתור על עמלות כגון עמלות דמי משמרת ניירות ערך, אי-ביצוע ודמי ביטול. המלחמה היא שקטה, שכן היא מגיעה דרך משווקי ההשקעות לפלח אוכלוסייה ממוקד – אותם לקוחות בעלי יכולת ועושר פיננסי המתאים לביצוע וניהול תיקים. כך, לאט לאט, נוגסים מנהלי התיקים בפלח לקוחות הבנקים.

הבנקים לא משיבים כרגע מלחמה בתחום זה, אך ברגע שהאזרח יגלה כי גם עבור 10,000 שקל יש מי שמוכן לנהל עבורו תיק (וכבר יש כאלו בתי השקעות) או כי הוא יכול לנהל לעצמו תיק השקעות – התנועה מהבנקים החוצה למנהלים פרטיים תגדל. דבר זה תלוי כמובן גם באמון שהציבור עדיין נותן בבנקים.

לבנקים יש תדמית של גוף בעל גב פיננסי חזק שלא יפשוט רגל כל כך מהר. לגבי ברוקר פרטי, לא בהכרח ברור גודל החוסן הפיננסי שלו. עקב חוסר ידע בקרב הציבור, לא ידוע שיש למנהל ביטוח כנגד רשלנות מקצועית ובוודאי שלא ידוע גודל הכיסוי הביטוחי.

מסקנה: כדאי להתעניין, לפקוח עיניים ולבדוק. כיום בכל אתר אינטרנט בתחום הפיננסים מפרסמים מנהלים את חברת הניהול באמצעות פיתוי העמלות הזולות והמוזלות – עמלות זולות ברמות שלא היו מוכרות בארץ. ניתן להיכנס לפורום משקיעים או לאתר המפרסם ולגלות את איכות הביצועים וגובה העמלות. אולי יום יבוא בו הבנקים יגלו כי המלחמה השקטה מכרסמת בהם ומתחילה להיות משמעותית לגביהם. ביום זה יחליטו הבנקים לבטל ולמחוק חלק מהעמלות המיותרות ובמקביל להוזיל את העמלות האחרות. אשרי המאמין.

הכותב הוא מרצה במרכז להשכלה פיננסית מקבוצת מטריקס

לשיחת ייעוץ עם עמונאל בר יועץ עסקי השאירו פרטים

דילוג לתוכן